9 November 2012

Bokbloggsjerka 9-12 Nov: Guilty Pleasure

[For the English translation see the text in by below]

~checka ut Annikas litteratur- och kulturblogg för mer info om vad bokbloggsjerka är för något~ 

Veckans jerka hos Annika lyder så här:


Annikas litteratur- och kulturblogg hosts a chain where each week book bloggers answer a question about books and literature. This week's question is: Do you have a guilty pleasure or a favorite that might surprise us jerkare?

Källa/Source: LAHilden

Hmmm, det var ingen lätt fråga eftersom jag inte kan komma på något jag skäms över i mina läsvanor… men att läsa fanfiction är det närmaste en guilty pleasure som jag kan komma med, vilket kanske inte är så förvånansvärt heller. Jag älskar fanfiction om anime, böcker – och till och med TV-serier— som jag av någon anledning tycker är legendariska: eg. Sailor Moon, Stolthet och Fördom, Goda Omen, The Big Bang Theory och några till. Det jag helst läser är så kallade ”fluffiga” berättelser, och allra bäst är det om handlingen tar platts i ett alternative universe utanför storyns vanliga händelser. Visst kan det ta tid att hitta något bra och värt att följa i fanfictionträsket, men det är lite som att fynda på loppis— hittar man något bra så blir man ganska glad. ^.^

Hmmm, it was not an easy question because I can't think of anything I'm ashamed of in my reading habits... but reading fanfiction is the closest to a guilty pleasure that I can come up with, which, perhaps, is not so surprising either. I love fanfiction about anime, books -- and even TV series-- that for some reason I find to be legendary: eg. Sailor Moon, Pride and Prejudice, Good Omens, The Big Bang Theory and a few others. I prefer reading so-called "fluff" stories, and the best such stories usually take place in an alternative universe outside the original story's main plot. Sure, it may take some time to find something good and worth following in fanfiction swamp, but it's a bit like finding a bargain at a flea market-- if you come across something, you become pretty happy. ^.^

13 comments:

  1. Vart skulle man kunna snubbla över en bra fanfiction då? :)

    ReplyDelete
  2. Fanfiction är helt okänt för mig.

    ReplyDelete
  3. Fanficton, det har jag inte provat på!

    ReplyDelete
  4. Detta är inget som jag heller provat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inget jag skulle rekommendera att prova heller, tyvärr. :)

      Delete
  5. Du får ge oss några bra tips. Har aldrig heller läst fanfiction.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heh heh, är man sugen på kärleksvinjetter om huvudpersonerna i sailor moon så kan man leta upp Alicia Blade på sidan www.fanfiction.net! :)

      Delete
  6. Fanfiction vet jag knappt vad det är och än mindre har jag läst det. Känns ändå skönt att veta att det finns massor av outforskat därute :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller helt med! Internet har gjort så att man kan hitta allt mjöligt kul!

      Delete
  7. Oavsett vilket - grymt kul att se Daria igen! Jag hade glömt bort henne.

    ReplyDelete
  8. Fanfiction har jag aldrig testat läsa faktiskt.

    ReplyDelete
  9. Fanfiction är något jag nästan helt har slutat med. Det kan hända att jag ser en helt sjukt bra tv-serie eller film (The Avengers, till exempel) som får mig att börja läsa fanfic igen. Men det varar inte längre stunder. Men jag föredrar också AUs :)

    ReplyDelete
  10. Jag har aldrig läst fanfiction. Gillar tv-serien The Big Bang Theory, men antar att du refererar till något annat :)

    ReplyDelete