17 November 2012

Bokbloggsjerka 16-19 Nov: Boktitlar jag går igång på [Titles I like]

[For the English translation see the texts in grey below]


~checka ut Annikas litteratur- och kulturblogg för mer info om vad bokbloggsjerka är för något~ 

 Veckans jerka är extra rolig! Annika undrar följande: 
Nämn en titel som du ”går igång på”, på ett antingen positivt eller negativt sätt.

Annikas litteratur- och kulturblogg hosts a chain where each week book bloggers answer a question about books and literature. This week's question is: Mention a title that caught your attention, either in a positive or negative way.

Kan inte säga att det finns titlar som jag går igång på på ett negativt sätt, oftast går böcker med ointressanta titlar mina ögon förbi. Men ofta är det titeln som får mig att vilja läsa en bok mer än omslag eller baksidetexten (det gäller när jag browsar på internet eller i bokaffärer). Som jag nämnt i en tidigare jerka, så älskar jag titlar med ord som ”universe”, ”moon” eller andra rymdrelaterade termer i sig.

I can't say that there are titles that catch my negative attention, usually  books that have uninteresting titles just pass me by. Most of the time it's the title that makes me want to pick up a book more than cover or back cover  (this applies to when I'm browsing for books on the internet or in bookstores). As I mentioned in a previous post, I love titles with the word "universe", "moon" or other space-related terms in it.


Jag gillar också enordstitlar… det finns visa ord som jag verkligen blir attraherad av, kan inte förklara varför, och så fort jag ser titeln så måste jag bara läsa boken! Här är några exempel:

I also like one word titles ... there are some words that I really get attracted to, I can't really explain why, and as soon as I see such a title, I have just read the book! Here are some examples:



Annars vill jag alltid läsa böcker med konstiga/provocerande/vitsiga titlar som de här:


Otherwise, I always want to read books with weird/ provocative/ witty titles like these:


Ska bli spännande att få reda på vilka titlar ni går igång på! :-D

It will be interesting to find out which titles that catch your eyes! :-D

3 comments:

  1. det var ett kul svar! jag har också svårt att bara
    välja en titel så det är en verklig lättnad att du valde 24!

    ReplyDelete
  2. Serendipity är ett av de vackraste ord jag vet :)

    ReplyDelete
  3. Lite roligt att du har med "Min pappa är snäll och min mamma är utlänning" för den lånade jag på bibblan sista jag var där, drogs till den enbart pga titeln:-) Började läsa i den men den passade inte mig så jag läste inte ut den.

    ReplyDelete