24 August 2012

Carolyn McCormick- uppläsaren till The Hunger Games [Reader of The Hunger Games- trilogy]


[English translation in grey test below paragraphs]

Att lyssna på ljudböcker är en ganska annorlunda upplevelse än att läsa böcker. Den stora skillnaden är att det är ofta svårt att skilja mellan författarens och uppläsarens skicklighet, så hur boken läses upp kan vara lika viktigt som författarens verk. Det kan vara så att en bra bok förstörs pga fel val av uppläsare, och att en medioker bok blir bättre av en skicklig uppläsare. Jag var inne på det när jag recenserade Matched, där jag tror Kate Simses upplässning var så bra att mitt intryck av boken blev bättre än om jag hade läst den. Eftersom jag funderar ganska mycket på samspelet mellan berättelsen och uppläsning, tänkte jag skriva inlägg om uppläsare då och då. ^^

Listening to an audiobook is a pretty different experience from reading a book. The big difference is that it is often difficult to differentiate between the author's and the reader's skill, så the way the book is read can be just as important as the way it is written. It may also be that a good book is ruined due to a wrong choice of reader. I mentioned this when I reviewed Matched, where I thought Kate Simses was so good that I'm pretty sure my opinion of it was probably better than if I would have read it. Since I think a lot about the dynamics between the story and the narration, I thought I'd do post about the readers from time to time. :)

Källa: listal
Då tänkte jag börja med Carolyn McCormick, uppläsaren till hela Hunger Games triologin. Hon är en ganska erfaren uppläsare, och har många ljudböcker bakom sig. Hunger Games är än så länge de enda YA-böcker som hon har läst upp (och de enda ljudböcker jag lyssnat på med hennes röst); dock har hon läst upp ganska många deckare… Här är några andra böcker hon har läst upp:
  • Mordklubben (The Women’s Murder Club) av James Patterson
  • Heartsick  av Chelsea Cain
  • Sacred Sins av Nora Roberts
Carolyn McCormick är främst en skådespelerska: hon är mest känd för att ha spelat Dr. Elizabeth Olivet i TV serien I lagens namn (Law & Order) men hon har varit med i ganska många andra serier också, oftast som en walk-in karaktär. Hon har också gjort många av rösterna till spelen Deus Ex (år 2000) och Bloodrayne (år 2002).


Mitt intryck av McCormicks uppläsning av The Hunger Games är att den var väldigt neutral. Hon lät som om hon läste boken för mig, det kändes aldrig som om det var Katniss som talade till mig. Jag tyckte att det var lite synd att hon inte levde sig in i Katniss karaktär eftersom 1) handlingen är väldigt dramatisk, och faktumet att 2)boken är skriven i jagform presens vilket ger ett bra läge för en mer intim tolkning av Katniss.

Å andra sidan kan det vara så att man har medvetet valt en neutral uppläsningsstil för att låta berättelsen (eller författaren) stå i fokus. Hungerspelen är en välskriven serie som inte behöver något mer är en uppläsara som är duktig på att läsa högt, vilket McCormick är. Hennes insats påverkar kanske 25% av min “läsupplevelse” resten stod Suzanne Collins för.

 
Eller vad tycker ni? Hur viktig är en bra ljudboksuppläsare?

Carolyn McCormick is a pretty experienced reader and has quite a few audiobooks in her resumé. The Hunger Games series are so far the only YA books she's read, and the only ones by her that I have listened to. On the other hand she has lots of detective novels under her belt.

It would seem that McCormick is mainly an actress, known mostly for having played Dr. Olivet in the TV series Law & Order, but she's had a lot of walk in roles in other series as well. She's also done some voice acting for the game Deus Ex (2000) and Bloodrayne (2002).

In my opinion McCormick's reading of the Hunger Games was very neutral; ie she sounded like she was reading a book for me, so I never felt that it was Katniss' voice speaking to me. It's a little disappointing that she did do a more dramatic rendition of Katniss since 1) the plot is very dramatic and 2) the book is written in first person present tense which is perfect for a more intimate connection with the reader.

On the other hand, maybe it was a conscious choice to have a neutral tone to let the writing be the focus of the audiobook experience. The Hunger Games is well written, and can stand on it own two legs, and I think that McCormick had a very low impact on my opinion of the book. 

So whadaya think? How important is the reader?

No comments:

Post a Comment