19 August 2012

Audiobook Review: The Hunger Games, Catching Fire & Mockingjay – Suzanne Collins

[for English translation see grey text below paragraphs] 

Ja, jag vet att den här serien har blivit sönderrecenserad, och att allt jag hade att säga om böckerna nog redan har blivit sagt av någon annan! …men nu när jag har läst dem, vill jag skriva om dem, dammit!
Varför tog det mig så lång tid att läsa dem då?  Jag har tre skäl:

  1. Jag hade inte hört talas om dem! Ja, hur är det möjligt? Innan nån gång under år 2011 hade jag tagit en flerårig hiatus från litteraturens värld. På grund av mina studier spenderade jag nästan hela min tid med nosen i kurslitteratur, så när jag väl hade lite fritid orkade jag inte läsa mer. Men sedan upptäckte två saker ljudböcker och den underbara bokbloggsvärlden och genast fick läslusten tillbaka!
  2. När jag väl blev medveten om Hungerspelens existens, så var jag skeptisk. Blurben liknade Battle Royale för mycket, och jag var ingen fan av boken.
  3. Men två veckor innan filmen hade premiär, började jag läsa. Alla jag kände skulle se den och alla hade läst boken, då var det hög tid för mig att ta reda på varför alla var så hypade. Och nu vet jag.
Okej, istället för att recensera böckerna på traditionell vis, bestämde jag mig för att rota fram mina Topp 3 favoritrecensioner av varje bok och sedan dela med mig en kort tanke kring böckerna som förklarar varför boken får betyget den får.

Yes, I know that this series has been reviewed to death, and that all I wanted to say about the book has already been said by someone else … But now that I’ve read them, I will write about them, dammit!
  • Ok so why did it take me so long to read them? I have three reasons:I hadn’t heard about them until very recently. How that is possible? Well, until sometime in 2011 I had taken a multi-year hiatus from the world of literature. Because of my studies, I spent almost all my time with my nose in course literature, so once I had some leisure time I simply could not read more. But then discovered two things: audiobooks and the wonderful book blog world and immediately got the love of reading back!

  • Once I became aware of the Hunger Gamesexistence, I was skeptical. The blurb sounded too much like Battle Royale, and I was no fan of that book.

  • But two weeks before the movie opened, I began to read. Everyone I knew was going to see it and they had all read the book, so I figured it was high time for me to find out what the hype was all about. And now I know.

Okay, rather than reviewing the books the traditional way, I decided to dig up my Top 3 favorite reviews of each book and then share with you a brief thoughts about the books that explain why the book has the rating it got. 
________________________________________________________________________________________________________ 

Topp 3 Recensioner (Top 3 Reviews):

Pocketlover – ”Hungerspelen. Så absurt egentligen. Så makabert. Men Collins får det att kännas helt naturligt."  

Boktycke – ”En bra bok har antingen en bra handling eller bra karaktärer, en suverän bok har båda och det är vad The Hunger Games är.”

Booklovin -”men att det skulle vara så spännande visste jag inte.”

Kommentar: Det bästa med den här boken är helt klart Katniss! Som sagt Battle Royale har jag redan blivit utsatt för, så handlingen hade ingen WOW-faktor för mig. Men det är inte ofta man träffar på en sådan hjältinna! Hon är inte alls charmerande på det sättet som tonårstjejer brukar vara i ungdomsböcker, men ändå så älskvärd på sitt stränga, no-nonsense vis. Katniss den Ständiga Försörjaren skulle man kunna kalla henne om hon vore en död monark. :P

Comments: The best thing about this book is of course Katniss! I've already been subjected to Battle Royale, so the plot had no WOW-factor for me, but Katniss is not you everyday girl heroine! She's not charming like your typical YA protagonist, but still lovable in her no nonsense way. Katniss the Constant Provider, that's what people would call her if she were a dead monarch! :P

________________________________________________________________________________________________________ 


Topp 3 Recensioner (Top 3 Reviews):
Boktoka – ”Det är dubbelspel och hemliga symboler. Intressanta förvecklingar på många olika plan. Och så spännande så in i bängen. Jag ville inte jobba, jag ville bara åka tunnelbana och komma fram först när boken var slut.”

Bokzoem – ”Ja boken var mer än perfekt, jag är mållös när det gäller den här boken”

Malin The Writer – ”Det kändes ju inte särskilt spännande eftersom jag redan räknat ut allt. Haha, dumstruten fick jag. För det mest osannolika hade jag inte ens tänkt på, och det blev SÅ spännande.”

Kommentar: Jag älskade att Collins utforskade idéen av ”segrarnas börda” (om man inte dör blir man ett hot) och den ”sjudande revolten”. Det var också överaskande hur brutal Katniss var gentemot Peeta: det var nästan så att jag ogillade henne, men respekt för att hon inte var en sådan velig, gnällig fjortis som älskar båda och inte kan välja. Här var saken klar, hon ville ha Gail och Peeta var bara en överlevnadsstrategi. 

Commentary: I loved that Collins' pursued the ideas of the "winneräs burden" (if one doesn't die one is a threat) and  "bubbling revolt". It was surprising how brutal Katniss was towards Peeta: made me almost dislike her, but respect to the author for sticking with it and not turning her into an undecided lovesick tween. In here things are pretty clear; she wants Gail, and Peeta is only a survival strategy. 

 ________________________________________________________________________________________________________


Topp 3 Recensioner (Top 3 Reviews): 

Dagensbok – ”Nog finns det paralleller till vår egen tid när kriget förs inte bara med vapen i hand utan lika mycket framför kamerorna och genom de bilder man lyckas förmedla till publiken hemma i tevesofforna. Det gäller att få ut sitt budskap, och när motståndsrörelsen formulerar sitt tycks de vilja reducera Katniss till en stiliserad del av sitt varumärke.”

Bara en sida till – ”Katniss förändrades också mycket i den här boken, men jag tycker fortfarande att hon är en sjukt stark karaktär och med tanke på allt hon har gått igenom så tycker jag att hon beter sig precis som man kan förvänta sig.”

Beroende av böcker – ” Krig ändrar på människor och det är sällan till det bättre, detta beskrivs ingående utan att bli ett frossande i otäcka detaljer eller att det känns överdrivet.”

Kommentar: Detta var en intressant bok om politikens dynamik, jag gillade idéen kring att Katniss som revolutionens maskot. Själva berättandet kan dock jämföras med det brittiska köket—bland. Kattniss faller sönder till en planlös marionett (förståeligt, efter allt som hände henne), det var nästan som att Revolt-Katniss var raka motsatsen till Hungerspels-Katniss. I alla fall, så känns hela historiens utveckling sammanhängande; detta var inte den bästa boken men den för handlingen mot sitt naturliga och oundvikliga slut.

Commentary: This was an interesting book about the dynamics of politics, i liked the idea of Katniss as the revolution's mascot. The storytelling though can and should be compared to British cuisine-- bland. Katniss falls apart and is reduced to being a plan-less marionette (understandable, after all that's happened to her), it's almost as if Mockingjay- Katiss is the opposite of Hunger Games- Katniss. At the whole story's development is coherent; this wasn't the best book in the series, but one where the plot takes us to the story's logical and inevitable end. 

 ________________________________________________________________________________________________________ 

Liknande Böcker:

No comments:

Post a Comment